Sabtu, 29 Desember 2012

Thailand !

sumber foto : dehoneytravel.com
ini adalah tulisan gue yang ke 126 sejak mengaktifkan diri di blog di akhir januari, yeah,, ini adalah resolusi gue di tahun 2012 yaitu punya blog dan gue mencoba selalu update. halo pembaca setia, gue tahu siapa saja yang paling sering buka blog gue. dulu gue punya blog tapi jarang di update dan sekarang enyah entah kemana. well, judul tulisan gue kali ini adalah Thailand. ada apa dengan thailand simak ceritanya hehehe.
berawal dari nge-klik sebuah link tentang pertukaran budaya Indonesia-Thailand dari seorang temen di jakarta, akhirnya gue apply buat jadi participant, gue yakin banget keterima, kalo emang gak keterima gue juga gak bakal galau. oh iya nama programnya ILFRIP. padahal waktu ngirim form pendaftaran perjuangannya lumayan berat, secara, saat itu gue pulang kampung yang jauh di mato. modem smart gue gak bisa berkutik disana, akhirnya gue ngandelin modem tetangga yang sungguh baik hati. gue harus nyecan surat persetujuan orang tua ke rumah tetangga, ya sekali lagi gue ngandelin tetangga gue. hehe. banyak kejadian yang di sensor. gue baru ngirim form 3 jam sebelum ditutup pendaftaran. bagi gue itu tragis banget. setelah beberapa saat akhirnya selesai juga semua urusan termasuk essai yang hanya diselesaikan beberapa jam saja. emang the power of kepepet itu ngefek banget. (ntar gue lampirin di akhir tulisan).
setelah kembali ke jogja dan mengikuti perkuliahan seperti biasa, gue dapat email buat seleksi wawancara, alhamdulillah banget tempatnya masih di area kampus. perasaan gue menggebu-gebu tapi gak terlalu menggebu-gebu haha, sulit menjelaskan dengan kata-kata. gue nyiapin materi wawancara dengan sebaik mungkin, gue gak mau gagal lagi di WAWANCARA. Gue punya pengalaman buruk pas di wawancara, waktu itu gue gagal hanya karena wawancara buat seleksi pertukaran pelajar ke USA padahal seleksi tulis gue lolos, loe tahukan betapa sakit dan jatuhnya gue saat itu, gue down se down-downnya gue. setelah itu gue belajar trik-trik wawancara mulai dari internet sampe kepada sang ahli. dan sekarang gue menjadi expert kalo di wawancara. 
hari wawancarapun tiba, setelah mengikuti perkuliahan yang sangat menyenangkan langsung deh gue ke TKP. ini kok wawancara pada serius amat ada yang bawa perabotan masak,  ini serius. gue aja sama sahabat gue cuma bawa diri. hehe. gue menjawab pertanyaan dengan serius dan sangat  meyakinkan dan mereka begitu terpukau ketika melihat bakat gue yang luar biasa (kalo ini berlebihan), gue beruntung banget pernah belajar tari melayu dan ini sangat bermanfaat banget ketika wawancara. dengan gerakan yang kaku banget, gue melenggak-lenggok dihadapan interviewer.
hari yang ditunggupun tiba, gue lolos ILFRIP men, gue bakal ke Thailand. tapi entah mengapa gue gak begitu bahagia, dengan alasan yang gak bisa gue ungkapin disini gue cancel keberangkatan gue ke Bangkok, ini adalah keputusan yang menyedihkan bagi gue sejujurnya. gue pernah menuliskan resolusi di awal tahun 2012 bahwa gue akan ke luar negeri bulan november tahun ini, dan ketika saatnya datang Allah belum membrikan izin ke gue untuk berangkat. sekali lagi manusia hanya bisa merencanakan Tuhanlah yang menentukan. dan gue masih pengen ke Thailand tahun 2013. hal yang gue kejar adalah mengikuti pertuakaran mahasiswa karena fakultas gue menjalin kerjasama dengan sebuah universitas di Thailand, kalo ini masih ada hubungannya dengan ilmu yang gue tekuni saat ini yaitu Animal Science and Industry. gue akan berjuang sekuat tenaga untuk mendapatkan kesempatan ini. selain itu gue juga bisa sekalian berkunjung ke Singapore ama KL. wish, I'll fight to reach my dream.
dan seperti janji gue diatas, gue bakal nge-share essai yang gue buat secara singkat pas seleksi ILFRIP. 

Unity in Diversity
Abdul Hamid
Faculty of Animal Science
Gadjah Mada University, Indonesia

Culture could be define as ldentity of a group or even nation, scale of culture are very large such as language, dance, food and beverage, heritage, traditional dress, Religion, etc. In Indonesia culture has an important place in society  as identity and for nation aswell, just like Javaness, malay, Balliness they have their identity through dance, dress, language. So they can give mark of each culture.
            Difference not only bring negative effect for society, differences are such as blessing for the people if we could learn and understand it well, therefore it could be creat good understanding of culture. Nowdays alot of crash on behalf of culture in society such as different skin color, language, and it could be as source of crash it self.  is not only in Indonesia but also arround the world, that’s why we need to learn and understand of our and other culture.  one of goals cultural understanding is reducing and loosing violence on behalf of culture on this earth. Many ways to give cultural understanding in society for example :
1.    Youth Exchange, send delegates young generation as ambossador of culture to other country and learn about their culture for example Indonesia and Thailand, after all finished all of youth ambassador must responsible on what their learn, they have to share their knowledge to their friends and society.
2.    Doing exhebition in international event, it could be the way for foreigners to understand culture of a country.
3.    Conference of culture. It could be the way to introduce and spread cultural understanding.
In a simple life we know about cultural shock, perhaps we ever feel this moment. How’s your feeling ? cultural shock is a simple example as the effect if we are not understand others culture, sometimes it make as laugh and sometimes it make as angry. For example Generally in Indonesia sometimes we saw people eat on the bus, we know it as ussual act. When someone from indonesia go abroad in Australia and she got big meal on the bus, people arround her will always see her and they thought it is an awkward think. If it happend on your self, what will you do.? Run is immposible because you on the bus, so you will have a big shy. The effect if we don’t understand about other culture will be so scare war on behalf of troop and it became sadnees of the world, sometimes when we watch the TV we can see the war on behalf of culture and it sometimes make some people die. Many more example of cultural missunderstanding which could bring small and big effect. We know about “different pond different fish” every nation and country has their own uniqueness and mark, for example when we go to thailand we can easy to found Tom yam as thailand food or Rendang in indonesia which became most delicious food in this world.
            We can not deny, if cultural understanding is very important for all people, differnt place, nation has different culture. If sometime we get change to study in other country we have to learn about culture of country that we choose, we have to learn from the language, how to live, how to give graeting to the people. It’s look like simple think but if we can’t know it well, will be harm for ourself. It could be the way reduce little conflict because we have know it.
            Let’s imagine, we live in global era where no boundaries between people arround the world. we can easy to connect and learn with them who far away from us, such people in europe, asia, amerika, afrika, australia only used by internet. It such the world in our hand. It mean the chance for us to learn about culture is very large, we can use social media such as facebook or twitter to promote or learn our and other culture, it is amazing isn’t ? if we are really use it as good as we can. And than let’s imagine again if the good facilities that world has, can not make us grow up it mean that we are fail to face the global world. we just using technology for fun not for learn. As time goes by we will addict and we wil forget to learn our culture. Indonesia and Thailand has same trouble in young generation. The anthusiastic of youth is less to learn culture. So sadness. In this case as young generation we have to smart to use technology. Technology could be usefull for people to learn culture from arround the world if we wise to use it and could be broke the culture if we can’t use it wisely.
            Indonesia and Thailand has special relations, both of are founder and member of ASEAN (association of south east asian nation), but propinquity of them can not guarrente that their relations always in good condition. In this condition Indonesia and Thailand should be more learn each other through culture to make it closer and more closer. As we know culture is really sensitive in our society. Goverment in this case Indonesia and thailand should be active in cultural understading through Education program, cultural summit.etc.
            As a young generation, I am part of development of my country. As student I’ve to spread my knowledge to develop my  society and the important think I have responsible to keep my culture whereever I am. World with great in diversity (culture) is a unit which can not seperated from anything, world with culture are unit which must live together. Culture should not make people live in the box but culture should be learn and understanding by other to creat world in harmony, no more war on behalf of troop, no more cultural  missunderstanding  which harm the people. and culture should be agent for people arround the world for live unity in diversity.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar